Złote zasady aranżacji witryny sklepowej

Witryna, jako wizytówka sklepu, jest pierwszym miejscem styku klienta z marką. Od sposobu jej zaprojektowania zależy, czy zdecyduje się on na wejście do środka sklepu czy też przejdzie obok niego obojętnie. Właściwie zaaranżowana witryna ma kluczowe znaczenie w sprzedaży, bo jak pokazują dane statystyczne, aż 80% wizyt w sklepach motywowanych jest wyglądem wystawy. Jakimi zasadami merchandisingu wizualnego kierować się przy aranżowaniu witryny, by zwiększyć sprzedaż?

Estetyka witryny

Kupujemy oczami, dlatego powszechnie stosowaną zasadą aranżacji witryn sklepowych jest dbałość o jej estetyczny wygląd. Najlepiej „sprzedają” te witryny, na których panuje ład i porządek, a produkty eksponowane są w określonych grupach kolorystycznych i stylistycznych.

Z perspektywy klientów dużą rolę odgrywa też opisanie oferowanych produktów, a przede wszystkim podanie ich cen na specjalnych podstawkach obok towaru. Merchandising wizualny, nie bez znaczenia, zakłada też czystość witryny – brudne szyby czy zakurzona podłoga mogą skutecznie zniechęcić klienta do wejścia do sklepu.

Zmienność ekspozycji

W odniesieniu do witryn sklepowych, skuteczny merchandising wizualny, wymaga dopasowywania ich wyglądu do charakteru samego sklepu i oferowanego w nim asortymentu. Równie ważne są na przykład motywy przewodnie, w tym święta, a także pory roku, obniżki cen czy wprowadzenie do sprzedaży nowej linii produktów. Istotne, by witryna zmieniała się często – to dla klienta sygnał, że w środku sklepu czekają na niego zupełnie nowe produkty, inne od tych, które widział poprzednim razem.

Oferta w dobrym świetle

Starannie dobrane oświetlenie to jeden z ważniejszych elementów przesądzających o atrakcyjności witryny. Dzięki światłu możliwa jest korzystniejsza prezentacja produktów i ogniskowanie na nich uwagi klienta. Zgodnie z zasadami merchandisingu wizualnego, światło w sklepie nie powinno być ani zbyt mocne, ani zbyt słabe. Dobrym pomysłem, zwłaszcza w sklepach znajdujących się poza galeriami handlowymi, jest zastosowanie oświetlenia zmieniającego się w ciągu dnia.

Aktualne materiały reklamowe

Integralnym elementem witryn sklepowych są materiały reklamowe i promocyjne. Należą do nich między innymi neony zewnętrzne, lightboxy czy nalepki okienne. Merchandising wizualny opiera się na stosowaniu takich materiałów, które podkreślają atuty oferty, nie tłumiąc jednocześnie tego, co na witrynie najważniejsze – towaru czekającego na potencjalnego klienta w środku sklepu. Niezwykle ważne jest regularne zmienianie materiałów, nie ma bowiem nic gorszego, niż prezentacja nieaktualnych promocji, która może skutecznie zniechęcić zainteresowanych nią klientów.

Sprzedaż wiązana

Cross-merchandising, polegający na prezentowaniu razem ze sobą produktów z różnych kategorii, to jeden z najważniejszych zabiegów stosowanych w merchandisingu wizualnym. W praktyce sprzedaż wiązana polega na zestawianiu typowego asortymentu sklepu z towarem intuicyjnie z nim związanym. Na przykład – na witrynie prezentującej wino warto umieścić korkociąg, na ekspozycji z płaszczami zimowymi dobrze sprawdzą się czapki i rękawiczki, zaś wystawę z odzieżą sportową doskonale uzupełnią sprzęty do ćwiczeń. Zabieg ten informuje o kompleksowej ofercie sklepu, sugerując jednocześnie klientowi potencjalną potrzebę posiadania towaru uzupełniającego.

Be the first to reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *