Hurtownia danych – przydatne narzędzie przy tworzeniu działań strategicznych

Hurtownia danych gromadzi informacje ze wszystkich systemów w obrębie przedsiębiorstwa. Taki sposób dostarczania informacji ma za zadanie wygenerować w jak najkrótszym czasie informacje o aktualnym stanie firmy, które mogą stanowić cenne źródło informacji podczas planowania działań strategicznych.

Czym jest hurtownia danych?

Hurtownia danych to zbiór danych, które są dostosowane do pewnego wycinka rzeczywistości. Głównym celem jej tworzenia jest zoptymalizowanie przetwarzania informacji, które mają posłużyć do celów analitycznych. Krótko mówiąc: hurtownia danych to narzędzie mające wspomóc podejmowanie strategicznych decyzji w przedsiębiorstwie.

Składa się ona ze zorientowanych tematycznie zbiorów danych, np. informacji na temat klientów. Cechą charakterystyczną takich zbiorów jest integracja informacji ze wszystkich innych zbiorów w firmie w kontekście konkretnego zbioru informacji. Takie „jednoczenie” informacji pod danym zbiorem sprawia, że informacje zostają przeformatowane i oczyszczone ze zbędnych komponentów, doprowadzając tym samym do uwiarygodnienia ich. Ideą hurtowni danych jest ich cykliczne zasilanie przez solidne dane, które będą stanowiły podstawę do wykonania miarodajnych analiz. Warunkiem koniecznym do utworzenia hurtowni danych jest istnienie systemów, które mogą stać się źródłem informacji dla systemów zarządzania przedsiębiorstwem.

Hurtownia danych – dlaczego warto?

Korzystanie z takiej odpowiednio zintegrowanej hurtowni danych i generowanie na jej podstawie raportów skutkuje przede wszystkim  tworzeniem „inteligentnych” kampanii, dzięki którym można optymalizować koszty działań marketingowych. Ponadto, korzystanie z hurtowni danych doprowadza do zmniejszenia liczby towarów wolnostojących na półkach, zmniejszenia odpływu klientów – poprzez zastosowanie w odpowiednim okresie promocji lub po prostu niższej ceny produktu, co w dłuższej perspektywie czasu może doprowadzić do zwiększenia obrotów dla konkretnego produktu. Informacje na temat produktów można wykorzystać również do odwrotnych działań, czyli ograniczenia promocji produktu, który dobrze się sprzedaje.

 

Kiedy hurtownia danych nie przyniesie efektów?

Ze względu na złożoność hurtowni danych, która obejmuje działalność całej firmy, istnieje ryzyko niepowodzenia przedsięwzięcia. Są jednak sposoby na zminimalizowanie ryzyka niepowodzenia i osiągnięcie zakładanych korzyści. Głównym sposobem na powodzenie po wdrożeniu hurtowni danych jest ścisła współpraca z użytkownikami, szczegółowe zaplanowanie procesu, zarówno od strony merytorycznej jak i technicznej, oraz zastosowanie iteracyjnego cyklu wdrażania systemu.

Dla kogo jest hurtownia danych?

Wykorzystywanie hurtowni danych może służyć przede wszystkim kadrze zarządzającej do tworzenia raportów, które pokazują całościowy obraz firmy. Dane pochodzące ze śledzenia najistotniejszych z punktu widzenia organizacji informacji, takich jak np. rentowność produktów czy poziom zadowolenia klientów z oferowanych usług, są cennym źródłem informacji dla pracowników odpowiedzialnych za sprzedaż, marketing, promocję czy handel. Na podstawie czytelnych danych, przechowywanych w jednolitej formie, można zaplanować odpowiednie działania, które są w stanie przełożyć się na wymierne wyniki finansowe, przekraczające nawet budżety przeznaczone na wdrożenie tego rodzaju systemu segregowania danych.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Recent Posts