Merchandising wizualny – jak go wykorzystywać, aby był skuteczny?

Aby merchandising wizualny był w pełni skuteczny, musi być stosowany na różnych płaszczyznach: od wejścia do sklepu, przez witrynę i wygląd sklepu, po odpowiednie rozmieszczenie produktów na półkach sklepowych. Dzięki spójnemu przekazowi wizualnemu w skuteczny sposób można zwiększyć świadomość na temat produktu i dzięki temu podnieść szansę na jego zakup.

Merchandising wizualny, czyli co?

Merchandising wizualny jest to zbiór środków i technik mających jak najlepiej zaaranżować przestrzeń w sklepach, żeby stworzyć możliwie jak najprzyjemniejsze wnętrze dla klientów. Praktyki związane z merchandisingiem podejmuje się w celu stworzenia odpowiednich warunków do zakupów, co z kolei ma wpływać na zwiększenie sprzedaży produktów. Istnieją bowiem pewne sprawdzone i stosowane w ramach visual merchandisingu sposoby, które mają zmotywować klientów do wyjścia ze sklepu z zakupami.

Merchandising wizualny – pierwsze wrażenie jest najważniejsze

O tym, czy klient poczuje się w sklepie komfortowo i zostanie w nim na dłużej, decyduje pierwsze siedem sekund. Aby więc zasady visual merchandisingu zadziałały, należy pozbyć się wszystkiego, co może doprowadzić do negatywnego wrażenia w pierwszych chwilach pojawienia się klienta w sklepie. Częstym błędem, jaki popełniają sprzedawcy, jest umieszczanie kas zaraz przy wyjściu do sklepu. Widok długich kolejek nie działa na klientów pozytywnie i już od samego wejścia nie zachęca do zrobienia tam zakupów. Jeśli to możliwe, należy unikać takich rozwiązań – lepszą opcją będzie umieszczenie kas z tyłu sklepu tak, aby ich widok od samego początku nie zniechęcał.

Merchandising wizualny a kalendarz

Strategia visual merchandisingu powinna nawiązywać do kalendarzowej pory roku. Zbliża się sezon świąteczny – upewnij się, że wystrój Twojego sklepu oddaje klimat zbliżającej się pory. Ludzie chętniej kupują produkty przystosowane do danej pory roku, niech więc Twój sklep wygląda zgodnie ze świątecznymi standardami – spróbuj dodać kolory charakterystyczne dla Bożego Narodzenia. Zielenie, czerwienie, ozdoby choinkowe i motywy świąteczne powinny w tym okresie dominować.

Merchandising wizualny powinien być inspiracją

Dobrym przykładem inspirowania klientów są sklepy odzieżowe, które przy pomocy manekinów i prezentowania na nich różnych stylizacji pokazują dostępne w sklepie ubrania. Pokazując swoim klientom, jak mogą wyglądać dzięki dostępnym w twoim sklepie produktom, inspirujesz ich i zachęcasz do kupienia zaprezentowanych zestawów. Branża odzieżowa jest oczywiście tylko przykładem – pomyśl, jak swoimi produktami jesteś w stanie zainspirować klienta. Przedstawiaj produkty razem z innymi uzupełniającymi się nawzajem towarami.

Merchandising wizualny docenia dobre oświetlenie

Odpowiednie oświetlenie również jest istotnym elementem ocieplania powierzchni. Dzięki właściwemu światłu jesteś w stanie sprawić, że robienie zakupów stanie się większą przyjemnością. W zależności od doboru odpowiednich lamp i rodzaju światła, jesteś w stanie pokazać asortyment w takie sposób, że będzie się wydawał bardziej atrakcyjny. To, co zniechęca sprzedawców do stosowania tego sposobu jest fakt, że odpowiednie oświetlenie nie należy do tanich, możesz być jednak pewny, że zastosowanie wysokiej jakości światła zwróci ci się wraz ze wzrostem sprzedaży.

Merchandising wizualny – co jeszcze?

Innymi metodami visual merchandisingu jest np. umieszczenie logo i nazwy sklepu w widocznym miejscu – takie działania wzmacniają świadomość marki w oczach klientów. W zależności od tego, w jakiej działasz branży, możesz również użyć systemów aromatyzowania. Pomogą ci one wprowadzić klientów w dobry nastrój.

Merchandising wizualny – o czym warto pamiętać?

Na koniec warto dodać, że sposób, w jaki prezentujesz swoje produkty, ma istotny wpływ na reakcje konsumentów. Pozytywne odczucia związane ze sklepem w prosty sposób przekładają się na większą sprzedaż, wysokość osiąganych dochodów i satysfakcję klientów, która z kolei będzie mieć swoje odzwierciedlenie w lojalności konsumenckiej i powrocie do miejsca, w którym z przyjemnością robi się zakupy.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Recent Posts